#Educatie

#Educatie

Onderwijs

 

Hogeschool Inholland Rotterdam
Opleiding: HBO, Media & Entertainment Management (MEM)
Periode: 2003 – 2007

In de brede, praktijkgerichte bacheloropleiding Media en Entertainment Management (MEM) staan de commerciële en organisatorische kant van (massa)media en entertainmentproducties centraal. Je leert marktonderzoek te doen, begrotingen op te stellen en juridische contracten te sluiten. Hoe stuur je een creatief team aan? Wat zijn de trends op het gebied van media en entertainment? Welke maatregelen zijn nodig om bij een grote productie binnen het budget en de tijdslimiet te blijven? Aan het einde van de opleiding weet jij om te gaan met deze vraagstukken en kun je aan de slag in de televisie-, evenementen-, muziek-, radio- en crossmediabranche.

HBO Afstudeerproject (scriptie & praktijkopdracht): de toegevoegde waarde van spiritualiteit als merk en mediaproduct. Gemaakt voor ParaVisie (Spiritueel maandblad) te Hilversum. Eindresultaat: 8,3.


 

Deltion College Zwolle
Opleiding: MBO Niveau 4, Internationale Groothandel
Periode:

In de internationale handel draait alles om de import en export van goederen. Je moet kunnen inschatten wat de buitenlandse behoefte aan binnenlandse producten is (en andersom) en wat voor interessants er zoal in binnen- en buitenland te koop is. Ook moet je goed op de hoogte zijn van wisselkoersen, douaneregelingen, transportmogelijkheden enz. Je bent al met al breed inzetbaar in diverse uitvoerende en organiserende functies.

Tijdens de opleiding maak je kennis met inkoop en verkoop, internationale samenwerking, financiering en internationaal transport.Inkoop en verkoop, logistieke processen, financiering en (internationaal) transport, voert het beleid uit van de organisatie, beheert de goederenstroom en de voorraad, coördineert verkoopactiviteiten en voert deze uit en coördineert de verkoopafhandeling en voert deze uit.


Cursussen

 

TV College: Camjo
Locatie: Hilversum
Jaar:
Januari – Maart 2017

In de dagopleiding van TVCollege worden nieuwe camjo’s klaar gestoomd voor het werk in het veld. Op 8 zaterdagen krijgen de deelnemers theorie en praktijk lessen waarbij hun vorderingen kritisch gevolgd worden.

De opleiding geeft inzicht in allerlei aspecten die komen kijken bij het maken van een reportage. De volgende onderdelen komen aan de orde:

– Algemene uitleg televisie en reportage maken
– Shot voering, associëren en visualiseren
– ENG camera en scenario
– Interviewen en tekstschrijven
– Basis licht, research en productie
– Basis geluid en montage

Na afloop van de opleiding hebben de deelnemers overzicht van de kwaliteiten die de Camjo moet beheersen.


 

TV College: Documentaire
Locatie: Hilversum
Jaar:
Januari – Maart 2017

Anders dan ‘de reportage’ dat een kort journalistiek verslag is van een bepaald onderwerp, passend in een tv-rubriek, komt er bij het maken van een documentaire meer kijken.

De opleiding geeft inzicht in allerlei aspecten die komen kijken bij het maken van een documentaire. De volgende onderdelen komen aan de orde:

– Algemene theorie documentaire
– Verschillende vertelvormen
– Filmplan, research, synopsis, scenario en draaiboek
– Fondsen, producenten en omroepen
– Montage

Na afloop van de opleiding hebben de deelnemers een overzicht van de kwaliteiten die een documentairemaker moet beheersen. De lessen worden gegeven door een gerenommeerd documentairemaker.


 

CREA: Scenarioschrijven Documentaire
Locatie: Amsterdam
Jaar:
2015

Deze cursus is een inleiding op het proces van het documentaire maken, van idee tot eindproduct.
Hoe beoordeel je of een gegeven interessant is voor een documentaire? Hoe ga je om met je eigen betrokkenheid bij het onderwerp? Hoe ontwikkel je een specifieke invalshoek en hoe orden je de informatie die je wilt overdragen tot een overtuigend, filmisch geheel? En hoe verhoudt zich de voorbereiding bij een documentaire tot de opname en de montage?

Wat doe je?
Aan de hand van films en filmfragmenten worden verschillende stijlen en dramatische principes behandeld. Ook wordt ingegaan op het verschil met informatieve, voorlichtende of educatieve programma”s.
Daarnaast leer je over de aanpak van je research en oefen je het uitwerken van een idee tot een filmplan in verschillende stappen: van premisse/logline, synopsis/outline tot een treatment/scenario.


 

InHolland Masterclasstraject: Televisie
Locatie: Diemen
Jaar:
2011

De ontwikkelingen van het medium televisie. Elke dag presenteert ‘de televisie’ een spiegel van de wereld waarin wij leven en krijgen wij een beeld te zien van heel ver weg tot letterlijk bij jou om de hoek. Gedurende de masterclass zullen we inzoomen op het fenomeen van ‘reality tv’, waarmee we de andere kant van het ‘echte’ leven willen laten zien. Onderwerpen: manipulatie en macht van media, storytelling en verhaallijnen, het mensbeeld in (reality-)televisie, het televisie sterrendom, nieuws en actualiteit, bijzondere mensen in gewone situaties en gewone mensen in bijzondere situaties.

Docenten: Harm Smit en Eric J.A. Goossens


 

Inholland Masterclasstraject: Social Media
Locatie: Diemen
Jaar: 2011

Per dag worden we ons meer bewust van het bestaan van social media. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Gaat het om een hype of over de toekomst? Het recente drama bij het festival Pukkelpop heeft bijvoorbeeld aangetoond dat social media verreweg het snelste en grootste bereik hebben in vergelijking met de traditionele media. Hoe haal je meer uit sociale netwerken? Welke strategieën kun je volgen? Hoe ga je om met content die door meerdere doelgroepen wordt gezien? De kunst van storytelling, strategisch denken, controle over de kanalen etc wordt behandeld. Deze masterclass vertelt je over hoe we dat nu en in de toekomst gaan doen.

De eerste avond wordt een overview gegeven over de plaats van social media in de huidige wereld. De tweede avond geeft strategische aanknopingspunten voor het inzetten van social media.

Docent: Rob Prass


 

Inholland Masterclasstraject: Radio
Locatie: Diemen
Periode: 2011

Radio is een flexibel en snel medium. Radio is overal te horen (thuis, auto, werk, mobiel) en maakt een luisteraar in een seconde betrokken. Vooral de combinatie met beeld (webcam) en info via social media maakt dat radio een populair medium blijft. In tegenstelling tot andere media groeit de radio-omzet nog steeds en verdringt het vroegere populaire tv-zenders als MTV en TMF. Hoe staan de zaken er voor? Wat gaat radio betekenen in de toekomst en op welke manier kun je radio betrekken in bijvoorbeeld marketingplannen? Deze masterclass geeft daar antwoord op.

Docent: Jantien van Tol


 

Inholland Masterclasstraject: Strategische Marketing & Ondernemen
Locatie: Diemen
Periode: 2011

Op de eerste avond van deze masterclass ligt de nadruk op het ontwikkelen van een strategisch marketingplan. Tijdens deze avond worden de diverse stappen uitgelegd waarmee een onderneming in de markt kan worden gezet. Daarbij wordt ingegaan op diverse technieken, mogelijke vertrekpunten, in- en externe analyses en het daaruit volgend het bepalen van de strategie.
De tweede avond is verdiepend en gericht op de veranderende dialoog met de consument.

Docenten: Marianne Robben en Karen Romme


 

IMNL Cursus: Internet Marketeer
Periode: 2012

Tijdens deze vier weken durende cursus leerde ik onder andere: internetmarketingstrategieën, het maken van een internetmarketingplan, hoe kom ik hoog in zoekmachines als Google, hoe kan ik adverteren op Google, Facebook en andere social media, hoe werkt Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, etc.

1. Internet Marketing Strategieën
– Bepaal het budget (tijd/geld) en voer een concurrentieanalyse uit m.b.t. online concurrenten.
– Met welke internetmarketingstrategieën kan een bedrijf zich onderscheiden?
– Leer hoe je veel klanten kan binnenhalen met e-mailmarketing, fusion marketing, affiliate marketing, influence marketing, fotomarketing, videomarketing, location based marketing, mobile marketing en personal marketing.
– Marketing (voor winkeliers), inzetten van QR-code, social gaming, virale marketing en content marketing.

2. Google
– Wat is de missie en visie van Google?
– Hoe werkt de zoekmachine?
– Waarom zijn snippets zo belangrijk voor een goede score in Google?
– Leer hoe je Google AdWords kan inzetten voor lokaal opererende bedrijven.
– Leer de kracht kennen van het analyseprogramma Google Analytics.

3. Social media
– Hoe maak ik een goed social media marketingplan?
– Wat kan ik allemaal met LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Tumblr, YouTube en Google+?