#Educatie

#Educatie

Onderwijs

 

Hogeschool Inholland Rotterdam
Opleiding: HBO, Media & Entertainment Management (MEM)
Periode: 2003 – 2007

In de brede, praktijkgerichte bacheloropleiding Media en Entertainment Management (MEM) staan de commerciële en organisatorische kant van (massa)media en entertainmentproducties centraal. Je leert marktonderzoek te doen, begrotingen op te stellen en juridische contracten te sluiten. Hoe stuur je een creatief team aan? Wat zijn de trends op het gebied van media en entertainment? Welke maatregelen zijn nodig om bij een grote productie binnen het budget en de tijdslimiet te blijven? Aan het einde van de opleiding weet jij om te gaan met deze vraagstukken en kun je aan de slag in de televisie-, evenementen-, muziek-, radio- en crossmediabranche.

HBO Afstudeerproject (scriptie & praktijkopdracht): de toegevoegde waarde van spiritualiteit als merk en mediaproduct. Gemaakt voor ParaVisie (Spiritueel maandblad) te Hilversum. Eindresultaat: 8,3.


 

Deltion College Zwolle
Opleiding: MBO Niveau 4, Internationale Groothandel
Periode:

In de internationale handel draait alles om de import en export van goederen. Je moet kunnen inschatten wat de buitenlandse behoefte aan binnenlandse producten is (en andersom) en wat voor interessants er zoal in binnen- en buitenland te koop is. Ook moet je goed op de hoogte zijn van wisselkoersen, douaneregelingen, transportmogelijkheden enz. Je bent al met al breed inzetbaar in diverse uitvoerende en organiserende functies.

Tijdens de opleiding maak je kennis met inkoop en verkoop, internationale samenwerking, financiering en internationaal transport.Inkoop en verkoop, logistieke processen, financiering en (internationaal) transport, voert het beleid uit van de organisatie, beheert de goederenstroom en de voorraad, coördineert verkoopactiviteiten en voert deze uit en coördineert de verkoopafhandeling en voert deze uit.


Cursussen

 

Rouwverwerking
Periode: Augustus – Oktober 2017

Deze cursus heb ik gevolgd ter ondersteuning van mijn coaching- en stervensbegeleiding werkzaamheden.
Veel mensen ondervinden vandaag de dag nog issues met hun leven door een traumatische gebeurtenis uit hun verleden dat met de dood van een geliefde te maken had.

Deze cursus ging helemaal de diepte in wat voor verschillende manieren er zijn om met rouw om te gaan, de verschillende manieren hoe een mens op verlies reageert en hoe je ze het beste kunt helpen, om de dood een plekje te geven in hun eigen leven en weer volop in hun eigen kracht in het leven te staan.

In deze erkende thuisstudie Rouwverwerking werden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Rouw en de bijkomende verschijnselen
  • De betrokkenheid van mensen in de omgeving
  • Rouwrituelen in Europa
  • Rouw rituelen in andere culturen
  • Rouw alleen bij het verlies van een mens
  • Rouwverwerking–het werken aan de rouw
  • De beschrijving van rouw in fases
  • Shock, de aardbeving na verlies
  • De zelfbeheersing van een rouwende
  • Omgaan met de zelfbeheersing van een rouwende
  • Vrijkomende emoties van rouwenden
  • Onrust, woede en schuldgevoelens van rouwenden
  • Georganiseerd handelen – probleem voor veel rouwenden
  • Reorganisatie – de start van een veranderd leven
  • Reorganisatie en de praktische vragen
  • Opvang voor rouwenden – mogelijkheden om troosten en houvast te vinden
  • Omgaan met de zelfbeheersing van een rouwende* Ondersteuning van rouwbegeleiders

 


 

Life Coach
Periode: Juli – September 2017

Tijdens het volgend van deze cursus heb ik op zelfstandige basis de basis geleerd m.b.t. het sturen, begeleiden en helpen van clienten als de rol van Life Coach.

Het helpen van mensen zichzelf weer terug te vinden om op deze manier makkelijker en bewuster eigen keuzes in het hun leven te maken, liep als een rode draad door deze cursus heen. Ook het helpen van mensen om te gaan met tegenslagen op een haast mindfulness/ holistische manier was een onderdeel van deze cursus.

De volgende onderdelen werden in de cursus Life Coach behandeld:

  • Introductie in Life Coaching
    Een korte introductie over life coaching en de toepassingsgebieden van dit vak.
  • Basis coachingsvaardigheden
    Hierin wordt onder andere de structuur van een gesprek en een coachingstraject bekeken, en leer je een aantal technieken voor het voeren van een gesprek, zoals Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD), en het geven van feedback.
  • Coachingsvaardigheden voor gevorderden
    Na het leren van de basis wordt je kennis van coaching verdiept met aanvullende technieken zoals provocatief coachen, Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP), en Rationeel Emotieve Therapie (RET).
  • Je eigen praktijk starten
    Wanneer je als zelfstandig life coach aan de slag wilt, leer je in dit onderdeel een aantal ondernemersvaardigheden, beroepsethiek, en schrijf je een ondernemersplan.
  • Marketing
    In dit onderdeel leer je een aantal verkooptechnieken en leer je hoe je klanten kunt bereiken, bijvoorbeeld door websites, social media of advertenties.

 


 

Hospice de liefde: Stevensbegeleiding (Leergang 10)
Locatie: Rotterdam
Periode: September – November 2017

Tijdens deze leergang werd ik d.m.v. het volgen van zes cursusdagen, opgeleid en getraind tot Stervensbegeleider.
Deze leergang bestond uit twaalf deelnemers. Door dit aantal, was er vooral veel aandacht voor iedereen individueel gezien m.b.t. eigen inzichten, verhalen en meningen.

Deze  leergang bood de mogelijkheid tot een combinatie van leren en het opdoen van praktijkervaring in de zorg. Veel van de deelnemers aan de leergang van Hospice de liefde zijn na afronding ervan praktijkervaring gaan opdoen in een hospice of palliatieve afdeling van hun eigen keuze bij hen in de buurt. Na afronding van de leergang, kunnen deelnemers, die daarvoor kiezen, als vrijwilliger aan de slag in een palliatieve afdeling.

Hospice de liefde werkt in de leergangen met mindfulness en stilte. Ze besteden veel aandacht aan je persoonlijke ervaringen herinneringen aan ‘ouderdom, ziekte en dood’. Ook delen deelnemers hun eigen persoonlijke en intieme ervaringen in respect en zetten hun dialogen daarover in het teken van ‘spreken en luisteren vanuit het hart’.

Praktisch gezien werd er tijdens de gehele leergang dan gewerkt via en met:

–  visualisaties
– lichaamswerk
– rollenspellen


 

TV College: Documentaire 1
Locatie: Hilversum
Periode: Januari – Maart 2017

Anders dan ‘de reportage’ dat een kort journalistiek verslag is van een bepaald onderwerp, passend in een tv-rubriek, komt er bij het maken van een documentaire meer kijken.

De opleiding geeft inzicht in allerlei aspecten die komen kijken bij het maken van een documentaire. De volgende onderdelen komen aan de orde:

– Algemene theorie documentaire
– Verschillende vertelvormen
– Filmplan, research, synopsis, scenario en draaiboek
– Fondsen, producenten en omroepen
– Montage

Na afloop van de opleiding hebben de deelnemers een overzicht van de kwaliteiten die een documentairemaker moet beheersen. De lessen worden gegeven door een gerenommeerd documentairemaker.


 

CREA: Scenarioschrijven Documentaire
Locatie: Amsterdam
Periode: Januari – Maart 2015

Deze cursus is een inleiding op het proces van het documentaire maken, van idee tot eindproduct.
Hoe beoordeel je of een gegeven interessant is voor een documentaire? Hoe ga je om met je eigen betrokkenheid bij het onderwerp? Hoe ontwikkel je een specifieke invalshoek en hoe orden je de informatie die je wilt overdragen tot een overtuigend, filmisch geheel? En hoe verhoudt zich de voorbereiding bij een documentaire tot de opname en de montage?

Wat doe je?
Aan de hand van films en filmfragmenten worden verschillende stijlen en dramatische principes behandeld. Ook wordt ingegaan op het verschil met informatieve, voorlichtende of educatieve programma”s.
Daarnaast leer je over de aanpak van je research en oefen je het uitwerken van een idee tot een filmplan in verschillende stappen: van premisse/logline, synopsis/outline tot een treatment/scenario.


 

InHolland Masterclasstraject: Televisie
Locatie: Diemen
Jaar:
November 2011

De ontwikkelingen van het medium televisie. Elke dag presenteert ‘de televisie’ een spiegel van de wereld waarin wij leven en krijgen wij een beeld te zien van heel ver weg tot letterlijk bij jou om de hoek. Gedurende de masterclass zullen we inzoomen op het fenomeen van ‘reality tv’, waarmee we de andere kant van het ‘echte’ leven willen laten zien. Onderwerpen: manipulatie en macht van media, storytelling en verhaallijnen, het mensbeeld in (reality-)televisie, het televisie sterrendom, nieuws en actualiteit, bijzondere mensen in gewone situaties en gewone mensen in bijzondere situaties.

Docenten: Harm Smit en Eric J.A. Goossens


 

Inholland Masterclasstraject: Social Media
Locatie: Diemen
Jaar: November 2011

Per dag worden we ons meer bewust van het bestaan van social media. Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Gaat het om een hype of over de toekomst? Het recente drama bij het festival Pukkelpop heeft bijvoorbeeld aangetoond dat social media verreweg het snelste en grootste bereik hebben in vergelijking met de traditionele media. Hoe haal je meer uit sociale netwerken? Welke strategieën kun je volgen? Hoe ga je om met content die door meerdere doelgroepen wordt gezien? De kunst van storytelling, strategisch denken, controle over de kanalen etc wordt behandeld. Deze masterclass vertelt je over hoe we dat nu en in de toekomst gaan doen.

De eerste avond wordt een overview gegeven over de plaats van social media in de huidige wereld. De tweede avond geeft strategische aanknopingspunten voor het inzetten van social media.

Docent: Rob Prass


 

Inholland Masterclasstraject: Radio
Locatie: Diemen
Periode: November 2011

Radio is een flexibel en snel medium. Radio is overal te horen (thuis, auto, werk, mobiel) en maakt een luisteraar in een seconde betrokken. Vooral de combinatie met beeld (webcam) en info via social media maakt dat radio een populair medium blijft. In tegenstelling tot andere media groeit de radio-omzet nog steeds en verdringt het vroegere populaire tv-zenders als MTV en TMF. Hoe staan de zaken er voor? Wat gaat radio betekenen in de toekomst en op welke manier kun je radio betrekken in bijvoorbeeld marketingplannen? Deze masterclass geeft daar antwoord op.

Docent: Jantien van Tol


 

Inholland Masterclasstraject: Strategische Marketing & Ondernemen
Locatie: Diemen
Periode: November 2011

Op de eerste avond van deze masterclass ligt de nadruk op het ontwikkelen van een strategisch marketingplan. Tijdens deze avond worden de diverse stappen uitgelegd waarmee een onderneming in de markt kan worden gezet. Daarbij wordt ingegaan op diverse technieken, mogelijke vertrekpunten, in- en externe analyses en het daaruit volgend het bepalen van de strategie.
De tweede avond is verdiepend en gericht op de veranderende dialoog met de consument.

Docenten: Marianne Robben en Karen Romme


 

IMNL Cursus: Internet Marketeer
Periode: Juni 2012

Tijdens deze vier weken durende cursus leerde ik onder andere: internetmarketingstrategieën, het maken van een internetmarketingplan, hoe kom ik hoog in zoekmachines als Google, hoe kan ik adverteren op Google, Facebook en andere social media, hoe werkt Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, etc.

1. Internet Marketing Strategieën
– Bepaal het budget (tijd/geld) en voer een concurrentieanalyse uit m.b.t. online concurrenten.
– Met welke internetmarketingstrategieën kan een bedrijf zich onderscheiden?
– Leer hoe je veel klanten kan binnenhalen met e-mailmarketing, fusion marketing, affiliate marketing, influence marketing, fotomarketing, videomarketing, location based marketing, mobile marketing en personal marketing.
– Marketing (voor winkeliers), inzetten van QR-code, social gaming, virale marketing en content marketing.

2. Google
– Wat is de missie en visie van Google?
– Hoe werkt de zoekmachine?
– Waarom zijn snippets zo belangrijk voor een goede score in Google?
– Leer hoe je Google AdWords kan inzetten voor lokaal opererende bedrijven.
– Leer de kracht kennen van het analyseprogramma Google Analytics.

3. Social media
– Hoe maak ik een goed social media marketingplan?
– Wat kan ik allemaal met LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Tumblr, YouTube en Google+?