Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Lezing
Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Lezing

Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Lezing

Boeddhistische les van de Dalai Lama: de Drie Hoofdzaken van Het Pad (10:00 – 12:00)
Het was een toneelspel van vele conflicten afgelopen zondag 11 mei 2014. Het zonnige aan deze dag was dat de Dalai Lama, die zich na vijf lange jaren niet in ons kikkerlandje vertoonde, nu toch eindelijk een hele ochtend én middag zou besteden in onze havenstad! Helaas had His Holiness vergeten de Tibetaanse zonnestralen mee te nemen want het weer was grauwig, kil en druilerig.

Awkwardness Deel 1: De Tibetaanse zuurpruim
Eenmaal aangekomen op het Ahoyplein werden zowel mijn netvlies als gehoor, aangetrokken naar een grote groep mensen die zich als zombies van links naar rechts leken te bewegen. Onder het monotone genot van mantra’s (tenminste, ik dacht te horen dat het Tibetaanse mantra’s waren…) stonden en liepen er zowel blanke als Aziatische mensen in regenpakken als een goed georganiseerde eenheid, de Dalai Lama te verwelkomen. “Aha!” dacht ik hardop in mijzelf, “Wat een warm welkom, wat een volhardendheid, wat een liefde voor Zijne Tibetaanse Heiligheid!”. Ze stonden daar doorweekt van de regen te zwaaien en schreeuwden de longen uit hun tere lijven om de Lama te verwelkomen. Waar vind je tegenwoordig nog zulke devotie, de steun en de liefde van aanhangers die door weer en wind voor hun Tibetaanse held op slippers staan aan te moedigen? Neen, deze grote groep van, naar mijn punctuele vermogen tot schatting, laat ik zeggen 400 mensen, konden wellicht geen kaartje meer krijgen en wilden persé hun spiritueel leider een warm hart in de koude stormachtige wind toejuichen… en geen storm, cyclone of aardbeving zou hen daarvan kunnen weerhouden!

Demonstranten_Dalai-Lama-1024x682-1024x682Vol bewondering en met een smile van oor tot oor, waar de Joker in de Batmanfilm jaloers op zou zijn, maakte ik fanatiek de ene na de andere foto van de die- hardfans. “Ha! Die foto’s kan ik mooi voor mijn blog gebruiken!”, dacht ik al hardop grinnikend tegen mijzelf. Ik draaide me om en keek recht in de bakkes van een doorweekt oud Tibetaans vrouwtje die mij zuur aankeek waarbij ik bijna een pruimachtige nasmaak in mijn mond van kreeg. Het enige wat mijn hersenen spontaan konden opbrengen was de term: “Awkward?!”.
Al fronsend met mijn linker wenkbrauw omhoog en mijn lippen stijf op elkaar van awkwardness sloot ik me maar aan bij de lange rij van bezoekers die leidde naar de oostkant van Ahoy. Nog even keek ik om naar de fanatieke aanhangers en tot mijn schrik zag ik allerlei borden die ze bij zich droegen met de tekst: False Dalai Lama Stop Lying!
Had de Tibetaanse zuurpruim toch terecht mij met neerbuigende bakkes doorboord met haar gerimpelde blik! Even voelde ik hoe het was om een hersenpan te bezitten van een eekhoorn. Het werd meteen duidelijk voor mij dat de mantra’s een demonstratieve tekst was waarbij ze de longen uit hun lijf schreeuwden om de Lama juist eerder te zien vertrekken dan zien aan te komen.

Het ging hier dan ook om een grote groep demonstranten van de zogeheten ‘International Shugden Community (ICS)’ die toestemming van de Rotterdamse gemeente hadden gekregen om te demonstreren tegen de Dalai Lama. De reden hiervoor gaat diep, heel diep terug naar de zeventiende eeuw om precies te zijn. Watsekburt? Het schijnt zo te zijn dat de ICS de Dalai Lama beschuldigt van onder andere het schenden van de mensenrechten en van religieuze vervolging. Hierbij komt kijken dat zij een zeer diepgaande, vermoeiende en vooral wellicht wel nooit eindigende meningsverschillen hebben betreffende de status van de boeddhistische godheid ‘Dorje Shugden’.

Awkwardness Deel 2: De badmuts met de teenslippers
De ICS doet haar ding, maar vroeg of laat zouden ze toch wel stoppen met brullen, gezien de stormachtige taferelen waar zij zich in bevonden. Afijn, terug naar His Holiness.
De rijen waren lang en je kon merken dat, waarschijnlijk mede door het slechte weer, de bezoekers steeds onrustiger werden. De meeste mensen stonden keurig in de rij achter elkaar te wachten op hun beurt. Maar menig hadden het geduld van een kip dat aan diarree leed! Zo keek ik na ongeveer een kwartier over mijn linkerschouder omdat er iemand naast mij kwam staan. In de eerste instantie dacht ik in een flits dat het een bekende was die mij herkende en een praatje wilde maken. Ik keek om en keek recht in de ogen van een lange blanke kerel met een badmuts op zijn hoofd. Na een seconde van getuurd te hebben in elkaars ramen naar de ziel, keek hij vluchtig weer voor zich…
Weer kwam de van nature uitgaande spontane chemische reactie in mij op: linkerwenkbrauw omhoog, lippen stijf op elkaar en de volgende kreet weergammelde uit volle borst door mijn hoofd: “Awwwwkwarrrdddd!”.

Ok, even voor de duidelijkheid: er kwam dus na een kwartier een gozer met een badmuts op, geheel vanuit het niets links naast mij staan. Ik ken hem niet, heb de beste dude nog nooit in mijn 30- jarige bestaan hier op aarde gezien, we kijken elkaar aan, we kijken weer voor ons en meneer De Badmuts verroerd vervolgens geen kick om al voor zich uit starend, haast hijgend in mijn linker nek zijn reis naar de deuren van Ahoy te vervolgen. De vrouw die achter mij wachtte schraapte haar keel. “Aha! Daar zul je het hebben, dacht ik triomfantelijk, de beste dame gaat natuurlijk zeggen dat de beste kerel heeeeeelemaal naar achteren moet opbokken en dat voorkruipers niet in onze nette Hollandse cultuurtje passen!. Juist, YOU GO GRANNIE!”.
Al gniffelend spitste ik mijn grote kroepoek oren en wachtte geduldig haar betoog af… “Hallo beste man”, opende de oude dame haar conversatie, “mag ik u wat vragen? Waar heeft u die grappige schoenen vandaan?”. Als gevolg spitsten mijn beide wenkbrauwen 180 graden omhoog en even spiegelden ze als het perfecte evenbeeld van de Himalaya. Mijn meul viel open van verbazing bij het aanschouwen van de ‘schoenen’ van meneer De Badmuts: het was een combinatie van zwartkleurige sokken/ schoenen/ teenslippers waarbij je letterlijk de tenen zag! Waarschijnlijk dat ik hem daarom niet hoorde aankomen lopen, dankzij zijn ninja patas. Ik was benieuwd naar de rest van de Dalai Lama aanhangers…

Gratis = Goed!Dalai-Lama_Goodypakket
Eenmaal binnen aangekomen kregen bezoekers die de volledige dag hadden gereserveerd een goodypakket met daarin een witte Tibetaanse sjaal, het boekje “Drie Hoofdzaken van het Pad (Lama Tsong Khapa) en het laatst uitgebrachte boek getiteld: Vrijheid van religie (Dalai Lama). Voor menig gulzig en gierig Hollander kon de pret dus niet op! Gratis is immers goed, ook al zou je de boeken nooit lezen dan waren ze zeer zeker een warme aanwinst op menig Marktplaats account.

Boeddhisme draait niet om rituelen, ceremonies en formaliteiten
Langzaam maar zeker vulde Ahoy zich allerlei belangstellenden, variërende van allerlei verschillende rassen: blanke, bruine en Aziatische mensen. Het viel mij op dat er opvallend veel jongeren waren onder de 30 jaar. Ja… daar hoor ik gelukkig dus ook nog net bij!

En daar was het moment van de ochtend aangebroken: de Dalai Lama maakt zijn opwachting! Toen duidelijk werd dat hij het podium zou betreden stonden alle bezoekers spontaan op uit hun zitplaatsen. Het was ineens muisstil geworden tussen alle meer dan tienduizend bezoekers, als er iemand zijn of haar adem zou uitblazen dan zou je het nog kunnen horen… Nadat de Tibetaanse Uitverkorene plaats had genomen op zijn comfortabele stoel, ging iedereen weer zitten.
De sfeer zat er goed in, voor een 79 jaar oude monnik was de Dalai Lama aardig fit. Rondom hem zaten diverse monniken, gehuld in traditionele Tibetaanse bruine of oranje kleurige gewaden. Wat meteen opviel was dat iedereen om de Lama heen hem met zeer veel respect en eerbied behandelde en benaderde. Dit terwijl de Dalai Lama hier erg nuchter en nonchalant mee omging. Hij liet vanaf het begin al meteen merken dat hij nergens doekjes om winde en was hij goedlachs tegenover iedereen.
Zo trapte Reinier Tilanus, bestuurslid van de stichting Dalai Lama Nederland, af met een korte speech. Kort hierna kwam een andere mevrouw aan het woord, waarbij het mooi was te zien was dat de Dalai Lama haar hielp om de microfoon die voor haar te hoog stond, op de juiste hoogte te stellen. Een goed voorbeeld van iemand die een, naar de buitenwereld toe dan, hoge positie inneemt, maar toch ‘down to earth’ is en op deze manier zich naar buiten toe uit.

Dalai-Lama_bezoek-Ahoy-Rotterdam-2014_Uitverkocht-1024x274-1024x274

De Lama trapte af met een speech dat ging over het feit dat de meeste boeddhisten zich erg vasthouden en concentreren op de Boeddhistische leer. De leringen uit de heilige boeken dus en zich daar haast op krampachtige manier aan vastklampen. Hij vertelde dat hij tot zijn 24e opgroeide met allerlei rituelen, ceremonies en formaliteiten. Hij werd het op een gegeven moment zo zat omdat hij het Boeddhisme anders zag. Hij vertelde vervolgens dat het Boeddhisme volgens hem gaat over hoe je om gaat als mens met de realiteit van de geest en de menselijke emoties waar een mens door heen gaat.
Het Boeddhisme is een manier om de menselijke intelligentie zoveel mogelijk te gebruiken om je gedachten en houdingen te transformeren. De Naranda traditie gaat daar zoveel mogelijk over: logica gebruiken als wapen om de geest te transformeren. Volgelingen moeten niet zomaar de leringen van Boeddha volgen of die van hemzelf, maar ze moeten zelf onderzoeken of de dingen die gezegd worden ook kloppen voor hunzelf als mens zijnde. Het is hierbij zeer belangrijk en essentieel in het Boeddhisme om de woorden van Boeddha te onderzoeken. Er wordt bij Tibetanen heel veel druk gelegd op de ceremonies, het wordt haast meer entertainment in plaats van een lering voor jezelf. Het is tijd om terug te gaan naar de Naranda traditie.

“ This is my simple religion. No need for temples. No need for complicated philosophy.
Your own mind, your own heart is the temple. Your philosophy is simple kindness. ”

De mens is van nature uit goed, liefhebbend en vredelievend…
In de tijd van Boeddha werd er les gegeven, afhankelijk van de intelligentie en het bewustzijn van die desbetreffende mensen die er toen leefden. Het was toepasbaar voor de mensen van die tijd. Daarom is het zo belangrijk om de leringen in de huidige context te zien en zelf aan te passen naar het leven anno 2014.
De Dalai Lama zegt verder dat het enige wat een mens van nature uit, alleen maar gelukkig wilt zijn en absoluut niet wilt lijden. Daarom moet je de oorzaken van dit lijden leren in te zien. Lijden komt niet zomaar tot stand en zonder reden en gelukkig voor ons is het niet onvergankelijk. Dit betekent in andere woorden dat het lijden slechts ‘tijdelijk’ is.
Boeddha vertelde ooit dat alles om ons heen en wat bestaat, is ontstaan vanuit onderlinge afhankelijkheid. Onze gevoelens van lijden komen niet zonder oorzaak, het is niet door God of de buitenwereld, maar door omstandigheden ontstaan die wij zelf hebben gecreëerd. De Dalai Lama legde de druk erg op het individu op, wij als mens dus, zijn verantwoordelijk voor onze eigen miseries.

20140511-dalai-lama-Ahoy-Rotterdam-Jeppe-Schilder-10Het stoppen van je eigen lijden… hoe doe je dat in vredesnaam?!
Alles wat de Dalai Lama vertelde is in feite voor ieder mens toepasbaar. Tenminste, dit was hoe ik het persoonlijk ervoer. De kennis die hij deelde was kortom: universeel. Geschikt en toepasbaar voor moslims, christenen, katholieken, joden, hindoes, new- age aanhangers en zelfs mensen die geen geloof aanhangen. Waarom? Omdat iedereen in de eerste instantie ‘mens’ is, en hierna zichzelf pas identificeert met een eigen unieke ‘sticker’ naar keuze.
Zoals eerder gezegd, lijkt het lijden waar mensen onder gebogen gaan, vaak hun hele leven lang zelfs, maar niet op te houden. Ieder mens lijdt in feite wanneer het ergens naar verlangt of niet tevreden mee is. Wil je een andere auto? Dan lijd je. Wil je een betere baan? Dan lijd je. Ben je niet gelukkig met je huidige relatie? Ook dan lijd je.
Dus de vraag die we onszelf moeten stellen luidt vervolgens: hoe in vredesnaam stop je het lijden? Het antwoord op deze vraag die de Lama gaf klonk vrij simpel: bekijken hoe de werkelijkheid in elkaar zit. De oorzaak zit hem in een bepaalde individuele leegte die je als mens voelt. En een leegte vraagt naar opvulling. Er is dus een basis waarvan de leegte wordt gerealiseerd, dan is er dus ook een basis van iets opheffen.

Volgens de Lama lag de sleutel tot bevrijding in het ‘begrijpen’ van het lijden, waarbij de De Vier Edele Waarheden de basis van zijn:

1. Het bestaan van lijden
2. De oorzaak waaruit lijden ontstaan is
3. Het laten wegvallen van de oorzaken van lijden
4. Het pad dat leidt naar het opheffen van de oorzaken van lijden

Wanneer je deze bovenstaande Vier Edele Waarheden (het Ware Pad genoemd) volgt zal je het lijden opheffen en de staat van geluk bereiken.

Lijden is zowel een geestelijke als een lichamelijke ziekteDSC_4175
De Lama ging passievol door met het prediken over het bereiken van innerlijke vrede. Zijn energie was hoog en duidelijk voelbaar waarbij het af en toe flitsen vertoonde van een 25- jarige jonge monnik.
Onze destructieve emoties zijn de oorzaken van oorlogen. Als mens zijnde moeten we dus eigenlijk continue zorgen voor een innerlijke vrede met onszelf als individu! Het gevolg is als een kettingreactie zeg maar: als je blij met jezelf bent dan straal je dat uit. Je wordt niet meer ziek (zowel geestelijk als lichamelijk), je bent niet meer stressig, je voelt je nooit meer depressief en je nabije omgeving (familie, vrienden en collega’s) pikken deze positieve vibe en vibratie dus ook op. Hierdoor geven zij ook deze positieve energie weer door naar hun omgeving.
Wanneer ieder mens zich goed voelt, dan hebben we uiteindelijk geen enkele reden meer in ons bestaan om oorlog met elkaar te voeren en elimineer je het ‘kwaad’ uit. Door simpelweg goed voor jezelf te zorgen, lief voor jezelf te zijn en jezelf ervaren en zien als een mens met een goed hart die het waard is om hier op aarde te leven.
Het effect is direct meetbaar en bruikbaar voor iedereen, je eigen lichaam, je eigen geest, je eigen omgeving, de maatschappij waarin je leeft en uiteindelijk zorg je voor een betere wereld. Het heeft niets met religie te maken. Het is universele kennis dat op ieder mens toepasbaar is.
Als laatste vergeleek de Dalai Lama het lijden met de medische wereld: het ware lijden is als een ziekte, doctoren gaan onderzoeken waar die oorzaak van deze ziekte vandaan komt, vervolgens moet een dokter het juist medicijn toepassen om de ziekte te genezen en uiteindelijk zal je genezen omdat je lichaamscellen de ziektekiemen hebben herkend. Mocht de ziekte dus nog een keer later terug komen dan heb je een immuunsysteem hier tegen opgebouwd. Je eigen lijden herken je terug omdat je mind het herkent. Je bent je er dus bewust van geworden en zult jezelf er onmiddellijk geestelijk vrij van weten te maken. Dit omdat je de onwetendheid ervan dus al eerder hebt bestreden en overwonnen.

De Lama onderbrak de vertaler om te de microfoon dichter bij haar mond te schuiven. Al lachend zei hij dat ze een zachte stem heeft omdat ze een zachte persoonlijkheid heeft. Het effect was een daverend applaus van het overvolle Ahoy en veel gelach…
De Lama schraapte zijn keel en gaf aan de mensen over het algemeen denken dat geweld een oplossing is. Maar geweld brengt alleen maar meer geweld en lost niets op. Het Pad is niets meer eigenlijk dan leegte. Een balans vinden in de dingen die je doet. Inzicht en wijsheid in de leegte. Dit kun je dus goed bereiken door te mediteren. De natuur van onze geest is zuiver, de kern is dit. En dus is het mogelijk om in vrede met elkaar te leven.

En hierbij kwam het ochtendprogramma ten einde. Voor nu was het even 90 minuten pauze houden en kon je binnen Ahoy lunchen vanwege de vele kraampjes die aan de buitenring van het complex stonden opgesteld. Maar uiteraard was het ook mogelijk om even naar Zuidplein te lopen en daar te genieten van een lunch. Wel zo handig vanwege de drukte!

Lees hier verder over het middagprogramma: Publieke lezing van de Dalai Lama 2014: Welzijn, Wijsheid en Compassie

Geschreven door: Geoffrey de Jong

  • Category : Blogs
  • Date : 20 juni 2018