Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Tibetaanse Les
Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Tibetaanse Les

Bezoek Dalai Lama Mei 2014 Rotterdam – De Tibetaanse Les

Publieke lezing van de Dalai Lama: Welzijn, Wijsheid en Compassie (13:30 – 15:30)
Door het geluid van schuifelende voeten en gemompel heen, weerklonken er Tibetaanse mantra’s die gepaard gingen met een aangenaam penetrante aroma van Indiase wierook. Deze wierook vulde de lucht redelijk sterk in Het Sportpaleis, dat bestaat uit maar liefst 45.000 m2. Ik zeg met name ‘Indiase wierook’ omdat deze een reukverspreiding hebben dat zeer goed bestendig is tegen het vullen van een grote oppervlakte.
Over het algemeen houden Europese mensen niet zo van deze erg dikke geur dat je vooral herkent doordat het de volgende dag bijvoorbeeld nog steeds in je kleren zit! Speciaal voor ons Europeanen is er dus, hoe kan het ook anders, Europese wierook op de markt verschenen. Het verschil zit’ m vooral in de beperktere verspreiding van de geur en de minder dominante en sterke aroma dat Europese wierook bezit. Denk bijvoorbeeld aan het merk Moeders Geuren dat je in diverse winkels kunt aanschaffen.

Geluk is het menselijke geboorterecht van iedereen
Nadat de meeste mensen weer hun billen neder hadden gelegd, begon Zijne Hoogheid verder aan het middagprogramma. Hij vertelde dat waar hij ook heen gaat en lezingen geeft, hij altijd het gevoel heeft dat wij allen hetzelfde zijn op mentaal, emotioneel en lichamelijk vlak. Met een rustige en naar een zen- neigende tonatie in zijn stem sprak hij:

“We vinden het allemaal belangrijk gelukkig te zijn en niet te hoeven lijden. Dit maakt dat dit ons geboorterecht is: het geluk vinden. We moeten vanuit deze eenheid en basis met elkaar communiceren. Deze eenheid is nodig want we zijn hier op aarde met maar liefst 7 biljoen mensen. Wanneer we vanuit deze houding van eenheid elkaar benaderen, is er geen ruimte meer voor negativiteit. Geweld komt namelijk voort vanuit het idee: Wij versus Zij. Bij eenheid vervalt dit patroon.”

DSC_4584Hier sluit ik me persoonlijk helemaal bij aan. Mensen identificeren zich tegenwoordig zo erg met hun lichaam en de sticker die ze op hun voorhoofd plakken, waardoor ze iedereen (en zichzelf daarbij ook) in hokjes proppen. Het gevolg hiervan is dat zij zich onderscheiden van de rest, want ik ben een moslim, ik ben een hindoe, ik ben een Chinees, ik ben blank, enz. Je voelt en gedraagt je alsof we niet hetzelfde zijn omdat we een andere huidskleur hebben, een ander geloof hebben of een andere seksuele voorkeur. De universele waarheid is echter een stukje anders… de verlossing ligt hierbij om in balans te blijven, in het midden. Hierbij houd je overzicht over jezelf en de wereld om je heen.
Er is namelijk niet zoveel verschil tussen mensen als we misschien wel niet denken. De kunst is om ‘uit je eigen beperkte en gelimiteerde denkwijze te stappen’ en die onwetendheid te overwinnen. De Jihad dus waar ieder mens vroeg of laat mee te maken heeft. Pas wanneer de onwetendheid is bestreden met kennis, kan je bewustzijn naar een hoger niveau groeien. Doe je dit niet, dan blijf je eeuwig en eeuwig hetzelfde rondje draaien waar je niet mee verder komt in het leven. Je blijft kortom: steken in je groeiproces…

De mensheid heeft elkaar nodig, willen we overleven…
De Lama ging moeiteloos verder alsof hij nooit zijn hele leven anders heeft gedaan. Geen één keer kwam hij twijfelend of verwarrend over. Al zijn lessen waar hij over sprak kwam vloeiend uit hem als een toetje pudding dat naadloos door je keel heen glijd je maag in… Het was zeer fascinerend om te zien en horen dat deze taaie Tibetaan vol met overgave, positiviteit en passie sprak over zijn onderwerpen, die zonder enige moeite in het verlengde van elkaar lagen. Overigens sprak hij zonder spiekbriefje over de onderwerpen, maar gewoon hardcore vanuit zijn hoofd. En dat op 79- jarige leeftijd!

Moeiteloos vervolgde hij zijn les: Geweld, komt voornamelijk door gericht zijn op onszelf, kortom: egocentrisch gedrag dus. Mensen die alleen maar aan hun eigen tekortkomingen denken en niet aan de omgeving om hun heen denken. Dit is juist de voeding voor geweld, bedrog en uitbuiting. Dit komt dus nogmaals puur door het gericht zijn op jezelf; zelfkoestering. Dit heeft niks met religie te maken, maar het gaat om bepaalde waarden en normen. Vooral voor mensen die zich bezig houden met educatie is het cruciaal om dit al mee te geven vanaf de kleuterspeelzaal al. Voor mij zelf is het belangrijk dat mensen om mij heen gelukkig zijn, als zij gelukkig zijn dan ben ik ook gelukkig. Hoe kan ik gelukkig zijn wanneer ik zie dat er zoveel andere mensen ongelukkig zijn? In deze zin zijn wij ook sociale dieren, wij hebben elkaar nodig. Zelfs bijen hebben bijvoorbeeld het idee van gemeenschap, deze gemeenschapsgevoel is nodig om voor ons te overleven als mensheid.“

Hierna begon de Dalai Lama zijn gedachtengoed ook uit te strooien over de technologie van de 21e eeuw: “Momenteel in de 21e eeuw zien we een enorme vooruitgang van technologie, we zijn in verre staat van ontwikkeling qua elektronica, maar we zijn nog steeds in problemen die door onszelf ontstaan zijn. Deze gebeuren door secundaire verschillen zoals: verschillende achtergrond, rijk, arm, opgeleid, onopgeleid, land, religie. Het grote probleem luidt hierbij dan ook: wij zijn te gericht op secundaire verschillen. Als we op een veel basalere fundamentelere manier kijken dan zien we dat deze problemen wegvallen.”

Ondanks dat wij als mensen leven in een elektronisch paradijs DSC_4412waarbij het ene technologische hoogstandje het andere hoogstandje overtreft in superioriteit, vervallen we geestelijk nog steeds terug in dezelfde menselijke issues. Een nieuwe iPad, een snellere iPhone, een mooiere auto en een dunnere televisie helpen onze innerlijke strijd en problemen niet met oplossen. Hooguit met uitstellen van de uiteindelijke executie.
Uiteraard is er niets mis met het kopen en vergaren van mooie spullen, maar vergeet de waarde er niet van. Je goed voelen door externe uitingen die geheel buiten je innerlijke om liggen is wat ik ook gedaan heb. Je denkt dat je door het vergaren van objecten die buiten je liggen je van binnen goed en gelukkig kan laten voelen. Dit is echter een illusie van tijdelijke aard… wil je namelijk op de langere termijn het geluksgevoel verkrijgen dan zul je juist net andersom te werk moeten gaan. Namelijk, van binnen naar buiten werken!
Helaas wordt dit niet door ons westerse educatieve stelsel aangeleerd. Niet op de basisschool, middelbare school of universiteit hebben docenten het hierover. Ons leerstelsel is helaas meer gebaseerd op de westerse wetenschap: wat je kunt zien, horen, ruiken, proeven en meten is de waarheid. Maar wat je kunt voelen met je hart, je intuïtie dus, daar wordt (nog) geen les in gegeven… Maar uiteraard is iemand zoals de Dalai Lama er voor ons om dit te laten beseffen!

Religies propageren liefde, tolerantie en vergiffenis
Op het eerste niveau is iedereen hetzelfde, op secundair niveau niet: we verschillen op religieuze basis, cultuur, leeftijd, beroep veel van elkaar. We zien dat sommige religies niet erg sterke filosofische onderbouwingen hebben. Daarentegen hebben de meest belangrijke/ grote religies hebben wél een sterke basis in filosofie en propageren liefde, tolerantie en vergiffenis. En allemaal zeggen ze dat hebberigheid en zelfzuchtigheid obstakels zijn om echte liefde te ontwikkelen, echte liefde heeft namelijk respect nodig. Alle religies hebben het over tevredenheid, een simpel leven lijden en zelfdiscipline.
Je houdt je aan de regels omdat je dat zelf wilt en niet omdat je het moet doen. Je ziet dat veel religieuze mensen hun leven wijden aan andere mensen helpen. Dit kan zijn op het gebied van onderwijs, zoals het christendom dat vaak doet. De christelijke mensen zijn erg enthousiast hierover en dat komt positief over op de wereld. Bij bijvoorbeeld de islam zie je dat er vaak zelfdoding/ opoffering wordt gepropageerd, maar de meeste moslims zijn het daar absoluut niet mee eens. Er hebben in Tibet ook vier eeuwen lang moslims gewoond, maar dat waren mensen die zich verre weg van geweld hielden. Een echte moslim houdt zich hier niet mee bezig: het kwetsen van mensen. Vele moslimvrienden prediken dan ook vrede en geen geweld.

Zeven grote religies met zeven waarheden
DSC_4395Er zijn natuurlijk in elke religie mensen die slechte dingen doen in naam van hun religie. Elke grote religie heeft slechts drie standpunten: liefde en compassie over het geloof en de filosofie ervan. Wat we ook niet moeten vergeten is dat er ook culturele aspecten komen kijken bij het ontwikkelen van de religies. Er werden heel veel dieren geofferd 600 jaar geleden, in de tijd dat de Koran werd ontwikkelend hechtte men veel waarde aan de sharia omdat er toentertijd veel wetteloosheid was en geweld.
Er moeten veel religies zijn omdat elk mens anders is, dat maakt ook dat niet één religie de beste of de ultieme waarheid bevat. Net zoals er niet maar één medicijn is om alle ziekten te genezen. Je kunt zeggen dat er zeven grote religies zijn en daarmee zeven waarheden. Op individueel niveau kun je zeggen: er is één waarheid en één religie maar dit geldt niet wanneer je dit op relatief niveau betreft. Maar liefst 1 biljoen mensen wereldwijd gezien, hebben geen religie en 6 biljoen wel.
En al deze mensen hebben een verschillende aanpak nodig en als je daar over nadenkt ontwikkel je een respect voor die verschillende religies en vanuit dit respect is harmonie ook nodig. Respect voor de verschillen is erg belangrijk. India is hierbij een mooi voorbeeld vanwege de diverse verschillende religies die al duizend jaar met elkaar leven. Hierbij is over het algemeen harmonie en dit is best bijzonder.

Mijn laatste boek heet Vrijheid van Religie/ Beyond Religion, deze titel heb ik niet zelf bedacht maar de uitgeverij. Toen ik dit voor het eerst zag, vond ik dit niet echt kloppen, want wanneer je alleen naar de titel kijkt lijkt het net alsof het zegt dat er iets hoger en beters is dan iedere religie. Maar dit is niet mijn bedoeling geweest en dit is naar mijn mening ook niet waar. Het boek gaat over een ethiek dat goed en toepasbaar is voor de hele mensheid en waarden die opgenomen zijn in iedere religie zoals: liefde, tolerantie en vergiffenis.

Volgens de Dalai Lama kun de wereld een betere plek worden dankzij het volgen van de volgende stappen: Educatie -> Bewustzijnsverhoging -> Liefdevoller universeler mens -> Wereldvrede

Vragen aan de Dalai LamaDSC_4458
Er werd ons beloofd door de organisatie dat er ruimte was voor interactie tussen het publiek en de Dalai Lama in de middag. Als bezoeker zijnde kon je dus één vraag per persoon stellen aan de monnik.

Vraag bezoeker: Als we onze kinderen iets willen leren over het Boeddhisme, wat is het meest belangrijkste dat we hen kunnen leren?
Dalai Lama: Als de kinderen een boeddhistische achtergrond hebben, de ouders zijn boeddhistisch dan zijn er simpele manieren om dit te introduceren. Maar wanneer er kinderen zijn met een andere culturele achtergrond, dan wordt het moeilijker om de Boeddha dharma aan te leren. De Boeddha zei: je kunt niet zomaar mijn lering accepteren zonder het eerst zelf te onderzoeken. Analyseren is cruciaal! Maar los hiervan zou je elementen, een begrip kunnen onderwijzen zoals de werking van emoties, waardoor kinderen een beter begrijp van hun eigen emoties krijgen en die van hun leeftijdsgenoten. De wetenschap van emoties dus, waarbij je een begrip kunt onderwijzen. Maar ook liefde, vergiffenis en mededogen leren zijn hierbij passende en aanvullende onderwijzingen waar ze voor de rest van hun leven profijt van hebben. Dit zeg ik ook tegen Chinese, Tibetaanse, Japanse, Vietnamese, Koreaanse boeddhisten die naar mijn lezingen komen: we moeten beseffen dat we ook in de 21e eeuw leven.
Hier hebben we niet alleen geloof nodig dat samengaat met een boeddhistisch begrip. Vaak lezen deze boeddhisten op de automatische piloot, maar weten niet wat het betekent of inhoud. Met een goed begrip wordt het beoefenen steeds sterker.

Vraag bezoeker: Wat doet u om te ontspannen?
Dalai Lama: Slapen, vooral slapen… hahaha! Maar hiernaast ook vooral veel boeken lezen. Ik lees graag geschiedenis- en spirituele boeken wanneer ik tijd heb. Lezen is mijn hobby! Vroeger toen ik een stuk jonger was, repareerde ik graag uurwerken: klokjes, horloges en dat soort radarwerken. Dat doet me meteen denken aan het volgende verhaal… rond de 20 jaar geleden was er een Amerikaanse fotograaf waarbij de camera niet meer werkte. Ze was speciaal bij mij op bezoek gekomen vanwege een verslag en wilde daarbij een paar foto’s van mij nemen. Spontaan bood ik graag aan om de camera te repareren. Ook al had ik toentertijd geen flauw idee of het me zou gaan lukken! Na een paar uur ijverig mijzelf alleen opgesloten te hebben op mijn hotelkamer, lukte het mij uiteindelijk de camera weer werkende te krijgen. Dat gaf mij natuurlijk een innerlijke boost, moet ik toegeven.
Verder sta ik iedere ochtend om 03:00 op om als eerste een analytische meditatie te verrichten. Hierbij denk ik voornamelijk na over mijzelf, mijn medemens en de wereld. Hierna luister ik naar het BBC nieuws op radio. Ik kijk geen televisie want dit is slecht voor mijn ogen, ik kan mijn ogen beter bewaren voor het lezen. Tijdens het nieuws analyseer ik wat er gebeurt.
Als monnik neem ik geen avondeten, maar wel een goed ontbijt met hierna stevige lunch… iets wat Erika Terpstra ook zou moeten doen! (het gevolg was een bulderend Ahoy dat haast niet meer bijkwam van het lachen!) Slapen doe ik een uurtje of acht á negen en dit is mijn routine. Ik heb overigens nooit een probleem met mijn slaap. De slaap past zich aan, aan de geest. Dit is anders dan de spijsvertering, die is niet te beïnvloeden door de geest, maar het hangt af van het lichaam. Doordat ik een routine heb maak ik het mij voor mijzelf relatief makkelijk.

Vraag bezoeker: Wanneer ik een mug of ander insect plat sla dan bied ik altijd mijn excuses aan. Het doet me denken aan de film ‘Seven Years in Tibet’, waarbij er in een bepaalde scene wormen verplaatst moeten worden voordat ze aan de bouw van een nieuw gebouw begonnen. Hoe denkt u hierover?
Dalai Lama: Op het niveau van dieren laten ze zien dat ze het prettig vinden wanneer ze gevoerd of verzorgd worden. Ook insecten hebben het recht om gelukkig te zijn en om te leven. Wanneer we het hebben over mensenrechten dan is dit volgens het boeddhisme heel ruim, want ieder insect, dier of mens heeft het recht om te leven.

Vraag bezoeker: Gaan volgens uw visie moderne technologie en spiritualiteit goed samen?
Dalai Lama: Er is geen tegenstelling, technologie kan ongelooflijk handig zijn qua communiceren. Het gaat er alleen om dat je het gebruikt voor goede doelen. Voor kinderen is het vooral slecht wanneer we te veel tv kijken/ gamen en dit heeft met name te maken omdat het vermogen tot kritische analyseren of het geheugen zwakker wordt. Dit is het gevaar dat je te veel afhankelijk wordt van externe apparaten voor je geheugen. In het Tibetaanse boeddhisme hebben we analyserende meditatie, zoals teksten uit je hoofd leren en dit kan heel behulpzaam voor later zijn bij het oefenen van kinds af aan. Ik was laatst in Tokio en daar vertelden wetenschappers dat ze robotten aan het ontwikkelen zijn die affectie kunnen tonen naar mensen toe, maar dat geloof ik niet. Zien is geloven. Zelf geloof ik erin dat machines nooit de menselijke emoties kunnen vervangen.

Vraag bezoeker: Hoe denkt u over euthanasie? Heeft iedereen het recht om te beslissen om hun eigen leven te ontnemen?
Dalai Lama: Over het algemeen is het iets om te vermijden net zoals een abortus, maar je moet elk geval apart bekijken. Welke groep heeft er belang bij? Zoals familie? Persoonlijk ben ik een voorstander om bij elke case de situatie apart bekijken en dan te beslissen wat het beste is.

Vraag bezoeker: Heeft u tijd tijdens het reizen om in ieder land meer te zien van een land?
Dalai Lama: Helaas niet veel. Vroeger in de jaren ‘70 kwam ik voor het eerst in Europa, tijdens één van mijn eerste bezoeken winkelde ik altijd, maar niet om iets te kopen hoor, maar gewoon om te genieten van het window- shoppen. Ik keek mijn ogen dan altijd uit wat er allemaal wel niet te koop was, zonder ook maar iets uit te geven!

Leuke weetjes over de Dalai Lama:DSC_4419

De Dalai Lama was vroeger lui
De Dalai Lama heeft spijt dat hij op 10- jarige leeftijd te lui was. Mocht hij de tijd terug kunnen draaien dan was hij wat actiever geweest betreffende de leer van het Boeddhisme.

De Dalai Lama over H2O
Hij douched maar liefst twee keer per dag: één keer wanneer hij opstaat rond 03:30 en voor het slapen gaan, rond 19:00. Een lekker relaxed en warm bad neem hij niet omdat hij ook zijn steentje aan het milieu wilt bijdragen en hiermee water wilt besparen. Maar eerlijk gezegd weet de Lama niet hoeveel water hij hier op jaarbasis mee bespaard omdat hij wel twee keer een douche neemt.

De Dalai Lama als vrijwillige bloeddonor
Aan ieder levend wezen hecht hij waarde en heeft hij respect voor. De grootte van het wezen maakt absoluut geen verschil voor hem. Zo plet hij zelfs nooit insecten! Zo wordt hij wel eens uit zijn slaap gehouden door een mug op een hotelkamer tijdens een van zijn reizen naar andere landen. Als hij zich dan bevindt in een streek waar geen malaria heerst, laat hij de mug landen op zijn arm, waarnaar hij het kleine beestje vrijwillig zijn bloed laat opzuigen. Dat het beestje niet de capaciteit heeft om hem vervolgens te bedanken hindert hem totaal niet. Hierna laat hij de mug wegvliegen, op zoek naar een volgend slachtoffer… vrijwillig of niet.

De Dalai Lama over vrijheid van religie
Hij maakt ook duidelijk dat ieder mens het geboorterecht heeft om te kiezen om zijn of haar eigen individuele geloof te belijden. Het zijn je eigen persoonlijke zaken wanneer je er bijvoorbeeld voor kiest om in God te geloven of juist weer niet. Niemand zou zich met andermans zaken moeten bemoeien en zijn of haar geloof opdringen aan iemand anders. Dit is geen teken van universele liefde en iemand accepteren zoals degene is. Als we elkaar accepteren op basis van mens zijnde en verder kijken dan religie, cultuur of huidskleur dan is er namelijk geen reden waarom wij als mensen op aarde niet met gemak met elkaar kunnen leven en groeien.

De Dalai Lama over de ergste vijand van de mens
Onwetendheid is volgens de Dalai Lama de grootste vijand van de mens. Door onwetendheid ontstaan er ruzies, kwaad en zelfs oorlogen. Wanneer een mens zichzelf educateerd en hiermee zijn bewustzijn verrijkt, dan pas zullen mensen dichter bij henzelf komen te staan en meer belangrijker zelfs: met hun eigen ‘individuele ik’ kunnen blijven leven. Het heeft op deze manier helemaal niets te maken met ‘volhouden’ van een bepaalde levensstijl, levenswijze of filosofie maar met naar het naar buiten praktiseren zoals je van binnen bent. Eenmaal een nieuw en zuiver bewustzijn bereikt, is het moeilijk om terug te keren omdat je weet en voelt dat je geëvolueerd bent van binnen als mens zijnde.

De Dalai Lama over de fundamenten van iedere religie
Hij had het betreffende het aanhalen van andere religies buiten het boeddhisme om vooral over de islam. Dit uiteraard doordat deze religie sinds de terroristische aanslagen op 11 september 2001 een hot topic zijn in de media en de maatschappij wereldwijd. De Lama vertelde dat hij diverse zeer goede vrienden heeft die moslim zijn en waarvan er tevens een paar wetenschappers zijn. Het ware fundament van iedere religie, of dit nu de islam, het hindoeïsme, het jodendom, het christendom of boeddhisme is, is louter niets anders en simpelers dan ‘liefde’ in haar puurste vorm.
De profeten toentertijd predikten ook niets anders dan universele liefde dat toepasbaar is op ieder mens, ongeacht welk gedachtengoed of religieuze overtuigingen zij aanhingen. De mensen die het stokje van de profeten overnamen na hun dood, die zorgden er weer voor dat deze boodschap vertroebeld werd. Nu duizenden jaren verder ervaren wij hier de gevolgen van en dan met namen de negatieve. Dit omdat men de ware essentie en boodschap niet meer aanvoelt en serieus neemt. De mens is rationeler gaan denken in plaats van met hun gevoel, met als gevolg dat veel aanhangers van een geloof verder weg van de liefdevolle kern staan dan dat ze misschien wel niet beseffen.

De Dalai Lama over de Islamitische Jihad
De Jihad wordt vaak in de media geportretteerd en door fanatieke Islamitische aanhangers als een oorlog van moslims tegen ongelovigen. Hierin verschillen de meningen over wat nu precies ‘ongelovigen’ zijn. Zijn dit bijvoorbeeld alle mensen die niet islamitisch zijn, mensen die helemaal niet in God geloven, mensen die niet de islam, christendom of jodendom aanhangen? (de Koran kwam ná de Bijbel en Tora ter wereld waardoor het in essentie en een beetje kort door de bocht gezien kan worden als een finale epos van drie heilige boeken, overgedragen door God aan de mensheid via een bepaalde profeet).

Wat het ook mag zijn, de Dalai Lama was erg duidelijk over wat nu precies de Jihad precies inhoudt. Ieder mens heeft in feite te maken met een ‘kleine Jihad’. Dit is een individuele strijd binnen in jezelf, wat over alles kan gaan met betrekking tot een destructieve worsteling met jezelf. Het is een strijd die je continue voert om het beste uit jezelf te halen, de liefde en het goddelijke in jezelf te zien om vervolgens je bewustzijn te verruimen.
Als ik zelf even mag toevoegen: er is ook een ‘grote Jihad’, wat inhoud dat je jezelf mag verdedigen wanneer je wordt aangevallen. De profeet Mohammed VZMH, zocht volgens de Koran namelijk nooit de oorlog op, maar wanneer hij werd aangevallen verdedigde hij zich uiteraard wel. Kort samengevat: Religie = Liefde

God, Allah en Bhagavan ziet geen verschil
Terugblikkend op het gehele evenement verschijnt er een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht. Het was een eer en een genoegen om een ziel zoals Dalai Lama met eigen ogen te mogen aanschouwen. Het is niet alleen de wijsheid, de universele spiritualiteit of zijn tomeloze energie dat mij raakte, maar vooral zijn connectie die hij als mens maakte met het publiek.
Zijn oplossing voor wereldvrede is in feite zeer simplistisch en hij gaat hierbij van de basis uit. Ieder mens, ongeacht religie, huidskleur of leeftijd wil ‘slechts en alleen maar’ gelukkig zijn, niet meer en niets minder.
Wat jou als mens gelukkig maakt, dat verschilt natuurlijk per individu omdat ieder mens anders is en daarmee ook tegelijkertijd uniek is. Maar zolang wij als mensen ons constant te veel identificeren met ons lichaam, zullen we altijd beperkt denken en hierdoor beperkt leven. We zullen hierdoor nooit één worden als mens en elkaar in hokjes blijven verdelen. De maskers die we hierbij opzetten zijn hierbij erg cruciaal en bepalend voor hoe wij ons leven gaan leiden. In feite is niemand een christen, moslim, hindoe, jood of boeddhist; het is een identificatie dat slechts gebaseerd is op een illusie. Wij hebben het lichaam, maar we zijn het lichaam niet! Wij zijn een onvergankelijke energie genaamd ‘de ziel’.

Juist doordat er zoveel contradicties in het leven zijn, juist doordat wij er allemaal anders uitzien, juist doordat we allemaal een andere weg naar dezelfde bron hebben en juist doordat we een ander karakter hebben, krijgen we hierdoor de kans om te groeien of te herinneren wie we daadwerkelijk zijn. Zonder verschil bestaat er geen enkele vorm van vooruitgang. Het is de kunst van God, Allah of Bhagavan om door al deze ‘verschillen’ heen te kijken en te beseffen dat er in feite geen verschil bestaat. De ziel is immers kleur- en religieloos, dus dit betekent dat we allemaal hetzelfde zijn.

God, Allah en Bhagavan ziet totaal geen verschil in religie, leeftijd of culturele afkomst… waarom wij dan wel?

Geschreven door: Geoffrey de Jong

Lees hier over het ochtendprogramma: Publieke lezing van de Dalai Lama: De Tibetaanse Les

  • Category : Blogs
  • Date : 20 juni 2018