Spirituele boekreview: De hemel in kaart

Spirituele boekreview: De Hemel in kaart
Er zijn door de jaren heen vele boeken geschreven over het leven na de dood. Maar echt empirisch bewezen óf er echt leven na de dood is, is voor velen nogal een raadsel. Je kunt het immers niet aantonen d.m.v. onomstotelijk bewijs. Zo is het vaak een individueel oftewel subjectieve ervaring, die ieder mens met de dood heeft. Heilige boeken zoals: de Bijbel, de Koran, de Thora, het Boeddhistische boek van de dood en de Bhagavad Gita hebben allemaal een mooie goddelijke boodschap. Maar écht beschrijven hoe het leven er na de dood eruit komt te zien, wordt er niet letterlijk tot in detail beschreven. Hoewel ik moet toegeven dat de Hindoeïstische Heilige Geschriften hier nog wel het dichts bijkomen… Is er dan geen enkele manier om te weten te komen hoe het leven er in het hiernamaals uit ziet?

Wat is een Bijna Dood Ervaring?
Om antwoord te geven op bovenstaande prangende vraag: ja, dit is er waarschijnlijk wel degelijk! Mensen die een BDE oftewel Bijna Dood Ervaring hebben ervaren, kunnen vaak in geuren en kleuren navertellen over de wonderlijke omgeving waar zij zich tijdelijk in hebben bevonden. Het mooie hiervan is, dat de medische wereld er voetje voor voetje steeds meer begrip voor schijnt te krijgen en het (hopelijk) over een niet al te lange tijd, een bekend en bovendien erkend fenomeen wordt, zodat artsen en verplegers het serieus nemen. Hiermee nemen ze tegelijkertijd dus ook de ‘mens’ zelf die het ervaren heeft serieus. En dit is essentieel, willen ze een behandeling voor BDE-ers ontwikkelen. Om te beginnen bestaat het bestaan van een mens uit maar liefst drie lichamen:

1. Fysieke lichaam: dit is uiteraard het tijdelijke aardse lichaam zoals wij dit allemaal kennen. Compleet met beperkingen en ziektes. Dit lichaam leggen we straks allemaal af als een oud stof kleed dat we verwisselen voor de ander. Moeder Aarde neemt vervolgens ons lichaam weer tot haar…
  2. Geesteslichaam: een computer kan de meest krachtigste hardware beschikken, maar zonder een chip is het ding waardeloos en een leeg omhulsel. Zo geldt dit ook voor ons lichaam van vlees. Zonder geest zijn wij als het ware zombies. Er zit geen persoonlijkheid, emotie en letterlijk en figuurlijk geen ‘leven’ in.
  3. De Ziel: de ziel is het totaalplaatje dat wij in feite ‘echt’ zijn. Het is compleet, alwetend en hoeft niets te leren of te zijn. Het is één met al dat wat er is. Het is in feite de zuivere essentie van wie en wat wij daadwerkelijk zijn: goddelijke wezens die tijdelijk ervaren hoe het is om in een zeer beperkte omgeving te leven, genaamd: het fysieke lichaam. Uiteraard is het concept van de ziel niet in drie á vier regels uit te leggen, dit is weer een ander verhaal!

Cardioloog P. van Lommel, BDE-onderzoeker heeft de BDE als volgt gedefinieerd:

Een bijna dood ervaring is een geestelijke ervaring die kan optreden tijdens een periode van klinische dood, maar ook tijdens een stervensproces of soms zonder duidelijke aanleiding. De bijna dood ervaring is een universele ervaring die over de hele wereld en door alle tijden heen wordt vermeld, die onafhankelijk is van leeftijd, intellect of godsdienst.

Een bijna dood ervaring komt bijna altijd voor in bepaalde levensbedreigende situaties bij mensen. Denk bijvoorbeeld aan een operatie waarbij het lichaam wandelt op het randje van het hiernamaals en alles geeft om in leven te blijven. Het natuurlijke mechanisme van een lichaam is uiteraard overleven, ook al zijn de kansen zeer klein. Het lichaam vecht tot haar laatste snik. Maar een BDE kan ook voorkomen door een abrupt gebeuren, dat in een mum van tijd gebeurt.
Een auto ongeluk bijvoorbeeld, waardoor je volledig vanuit het niets een klap krijgt, kan er zeer zeker voor zorgen dat je geest uit je lichaam wordt gerukt. Maar het schijnt ook zo te zijn dat BDE’s kunnen voorkomen bij hevige en diepgewortelde emotionele geestestoestanden, zoals bijvoorbeeld hevige liefdesverdriet en depressiviteit. Alhoewel dit de minst voorkomende gevallen zijn naar mijn weten.

Bijna dood ervaringen in de media
Gelukkig zien we de laatste tijd een forse opkomt m.b.t. evenementen, lezingen en documentaires die over bijna dood ervaringen gaan. Over de hele wereld wordt er steeds meer belangstelling voor vertoond om het onder aandacht van de maatschappij, de medische wereld en de media te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende projecten die door initiatiefnemers opgezet zijn:

Conferentie Bijna Dood ervaren als kwaliteit van leven
Deze conferentie biedt hulpverleners uit de alternatieve  én de reguliere gezondheidszorg handreikingen om mensen met een bijna-dood-ervaring beter te kunnen begrijpen en te begeleiden. Meer weten over deze conferentie? Bekijk dan de website over de Bijna Dood ervaren als kwaliteit van leven

Documentaire ‘Retourtje Hiernamaals’
Documentairemakers Maasja Ooms en Ingrid Wender maakten een documentaire over de BDE, waarbij er op grotendeels portret- achtige wijze de mensen die een BDE hebben ervaren, hun intieme verhaal vertellen voor de cameralens. Bekijk hier de hele documentaire over de bijna dood ervaring, genaamd ‘Retourtje Hiernamaals.

Eben Alexander…Wie?!
De Amerikaanse hersenchirurg genaamd Eben Alexander, was vóór zijn bijna dood ervaring heilig van overtuigd dat een mens zijn lichaam is en niet heeft. Hij behoorde dan ook tot het prototype beeld dat een arts over het algemeen heeft: één en al voor de wetenschap en alles wat niet zintuiglijk waargenomen kon worden, werd dan ook al snel naar het land van de fabeltjes toegewezen. Leven na de dood was dan ook volgens Alexander onmogelijk! Als neurochirurg had hij al vijftien jaar les gegeven in neurochirurgie en tijdens het uitoefenen van zijn beroep had hij uiteraard al vele ervaringen opgedaan betreffende stervende patiënten en patiënten die lichamelijk tijdens operaties wegvielen en weer terugkwamen.

Maar liefst zeven lange dagen raakte Alexander in coma dankzij een zeldzame vorm van hersenvliesontsteking. Tijdens deze dagen was hij hersendood en functioneerde zijn bewustzijn op minimaal niveau. Eenmaal bijgekomen had de meest opmerkelijke ervaringen gehad als scepticus, waarbij hij zijn vroegere bevindingen over het menselijk bewustzijn zonder enige moeite 180 graden draaide… Zijn debuut ‘Na dit leven’ heeft in Amerika op de eerste plaats van de New York Times-bestsellerlijst gestaan.

Het spirituele boek: De Hemel in kaart
In zijn eerste boek ‘Na dit leven’ ging Alexander erg diep op zijn eigen BDE ervaring in. En dan doel ik met name op zijn soms wazige benoemingen van zijn persoonlijke ervaringen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de termen ‘regenworm’ en ‘om’ (dat hij God noemde, vanwege het geluid dat hij constant hoorde tijdens zijn bijna dood ervaring). Hij nam je naast zijn BDE ervaring ook mee in zijn externe emotionele wereld waarin zijn familie een belangrijke rol speelde.
Wellicht niet altijd even interessant, maar Alexander probeerde denk ik hiermee het totale plaatje weer te geven waar de wereld om hem heen mee te maken kreeg, terwijl hij in coma lag. En wat voor invloed dit op de buitenwereld heeft. Verder ging Alexander vooral in op de wetenschappelijke kijk van een Bijna Dood Ervaring.

Dit is opzicht wel een toegevoegde waarde van het vorige boek, omdat Alexander uiteraard een neurochirurg van beroep is. Maar toegegeven, heeft niet iedereen die geïnteresseerd is in het proces van een bijna dood ervaring of het leven na de dood, interesse in de wetenschappelijke kijk hierop. Deze visie kan soms beperkt en misschien zelfs saai of ingewikkeld overkomen. Maar gelukkig is de stof in De Hemel in kaart een stukje nuchterder en is er sprake van een  interactie met lezers die vragen hebben over het leven na de dood. Eben Alexander beantwoordt de vragen die op hem afgevuurd werden op basis van zijn eigen bijna dood ervaring en uiteraard zijn wetenschappelijke (meer down to earth) ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens zijn carrière. Het interessante van het tweede boek is dat Alexander ook inspeelt op de geschiedenis van BDE’s.

Zo heeft hij het op een gegeven moment over Plato en Aristoteles: de twee grootheden uit onze menselijke geschiedenis die veelal lijnrecht tegen over elkaar stonden, wanneer het debat en onderzoek ging over spiritualiteit en wetenschap. De oude Griekse Goden komen ook nog even om de hoek kijken en religies worden ook toegelicht wanneer het over spiritualiteit neerkomt. Het is dan ook zeer verschillend met zijn debuutboek, waar de neurochirurg veel over zijn kennis en visie praat vóór zijn eigen BDE. Hierdoor las het niet altijd even lekker door. Maar met ‘De Hemel in kaart’ als opvolger bewijst Alexander toch te beschikken over een winnende combinatie, bestaande uit zeer uitgebreide wetenschappelijke kennis in combinatie met zijn eigen persoonlijke ervaringen van het meemaken van een bijna dood ervaring.

Is dit spirituele boek onmisbaar in je boekenkast?
Het boek is in feite een constante uitwisseling van verhalen en vergelijkingen waarbij het over de geschiedenis van bijna dood ervaringen gaat in combinatie met lezersvragen. Je kunt deze lezersvragen een beetje zien als een Q&A, waarbij Alexander de vragen uitgebreid beantwoordt. Hierdoor blijft de vaart in het boek zitten en zul je merken dat het lekker weg leest. De inhoud wordt hierdoor lekker afwisselend en nooit saai! Houdt je van verhalen over bijna dood ervaringen, maar ben je tegelijkertijd ook nog een tikkeltje sceptisch? Dan is dit boek zeker geschikt. Wel is het aan te raden zijn eerste boek ‘Na dit leven’ nog vooraf dit boek te lezen. Je zult hierdoor meer Eben Alexander’s achtergrond kennen en zijn verhaal minder voor zoete koek doorslikken.

+ Innovatieve manier van verhalen met elkaar verbinden
+ Combinatie van wetenschap, geschiedenis en de BDE
+ Leest lekker vlot