Spirituele boekreview: Ik Heb De Tijd – Een Handleiding In Tijdsurfen

Er is één woord in het woordenboek dat iedereen in het westen hartkloppingen geeft en misschien wel spontaan al bibberend in een keukenkastje laat wegkwijnen… STRESS! De meeste mensen in ons kikkerlandje hebben hier wel op de één of andere manier mee te maken. De harde en zakelijke Hollandse maatschappij eist tegenwoordig veel van haar burgers. Zo word je geacht de werkdruk op kantoor vol overgave te kunnen handhaven, op tijd alle rekeningen en overige vaste lasten te betalen, je kinderen voldoende aandacht te geven en hiernaast ook nog eens zo sociaal mogelijk te blijven naar je familie en vrienden toe.

Wanneer heb je eens tijd voor jezelf?! Uiteraard is tijd slechts ‘maya’, zoals het hindoeïsme het noemt. Beter gezegd: Tijd is een illusie! De tijd gaat niet sneller lopen wanneer wij haast hebben, maar de tijd loopt ook niet ineens langzamer wanneer we niets te doen hebben. Tijd vindt gewoon plaats. Het bestaat. Tijd is niet goed, maar tijd is ook niet slecht. Het IS. Hoe wij hier tegenover denken maakt dat het klokje in ons voordeel of nadeel loopt.
Vaak laten wij onze geest door gebeurtenissen die buiten onszelf liggen op dusdanige wijze beïnvloeden, dat we er op een gegeven moment onder gaan lijden. We komen vast te zitten in een stramien waarbij het lijkt alsof je je op een gegeven moment een machine gaat voelen. Alles gaat op de automatische piloot en we handelen niet meer vanuit gevoel maar uit rationaliteit. We laten ons leiden door onze rationaliteit, onze hersenen en niet meer door ons hart. En hier zit vaak de valkuil: je gaat zo langzamerhand drie stappen vooruit leven in plaats van in het ‘hier en nu’. Hierdoor loop je zelf zo voor de feiten uit, dat er naast stress een andere vijand op de loer ligt. Deze vijand merk je niet meteen op, zoals wel bij stress het geval is. Neen, dit is een sluipschutter die je vaak niet ziet aankomen. Het ligt op de loer en wacht zijn kans af totdat zijn bondgenoot ‘stress’ zijn werk heeft gedaan. En wanneer jij denkt dat je veilig bent… BANG! Daar is Mr. Burn- out die een schot in de roos heeft geschoten… waarvan JIJ zijn slachtoffer bent.

De Nederlandse zenmonnik Paul Loomans heeft in zijn boek Ik Heb De Tijd – Een Handleiding In Tijdsurfen, een methode beschreven waarbij je in maar liefst zeven eenvoudige stappen leert om rust te vinden in je dagelijkse bezigheden. Deze methode heet Tijdsurfen en is toepasbaar tijdens je werk, het huishouden, wanneer je op reis bent en op school. Maar… wat is Tijdsurfen dan precies? Loomans beschrijft deze methode als volgt:

Tijdsurfen is dat je je stuur geheel overgeeft aan je intuïtie. De zeven stappen leggen uit, hoe dit in detail te werk gaat. Je laat je intuïtie bepalen wat belangrijk is voor jezelf, op wat voor tijdstip en plaats dan ook. Het Tijdsurfen geeft niet voldoening achteraf de bezigheden, maar het geeft al voldoening terwijl je ermee bezig bent!

Hoe kreeg Paul het idee om dit boek te schrijven? Een to- do lijstje voor werk, een lijstje voor zen en een lijstjes voor thuis. Paul vulde ijverig de lijstjes aan, maar het lukte hem haast nooit om de taken af te krijgen. Iedere keer dat hij bijna een lijstje af had, kwamen er weer nieuwe taken bij. Paul vergelijkt het met de videogame Tetris: iedere keer wanneer je opgelucht bent dat je de bodem van blokjes hebt geruimd, komen er van boven nog meer blokjes aan die steeds sneller en sneller komen vallen! Paul maakte ook to- do lijstjes en kreeg juist stress doordat hij continue neerkeek op wat hij nog moest afkrijgen.
Vervolgens nam hij een belangrijke beslissing in zijn leven: nog één keer keek hij goed naar de lijstjes om ze vervolgens de prullenmand in te mikken! Het was voor hem een spontane en gewaagde stap, maar juist hierdoor is het idee van Tijdsurfen gaan ontstaan. Je hebt dingen die je moet doen en dingen die je wilt doen. En alles hangt ervan af van de manier waarop je het toelaat in jezelf. Iets wat je wilt doen daar zit een passie bij. Je intuïtie zegt nooit iets wat je moet doen maar wat je graag wilt doen. Daarna kun je het loslaten en je laat je intuïtie overnemen om een bepaalde taak te doen op het moment wanneer het jou het beste uitkomt.

Don’t worry, be Happy!

De Nederlandse zenmonnik beschrijft op zeer duidelijke en makkelijk leesbare manier hoe wij als mensen stress zien, wat het met ons doet op psychologische wijze. Dankzij deze methode word je als lezer stap voor stap meegenomen in het proces binnenin je eigen hoofd. Voor sommigen kan dit confronterend zijn, maar laat je meenemen zonder oordeel op de ‘golven van de tijd’, die worden beschreven in dit boek. Om maar een essentieel voorbeeld te noemen, beschrijft en beeldt de auteur ons fysieke lichaam gepaard met onze emotionele lichaam uit in één simpel overzicht dat iedereen bekend in de ogen voorkomt: een huis. Dit huis beschrijft in maar liefst vier verdiepingen hoe wij op overzichtelijke wijze onszelf beter in kaart kunnen brengen.

– Het dakterras: hier vindt de communicatie en assertiviteit plaats;
– 1e verdieping: hier vindt het zelfbeeld van ieder mens plaats;
– Begane grond: hier bevind je je het meeste van de tijd. Hier vindt plaats hoe je omgaat met de tijd en de beheerplanning van taken die je dagelijks moet uitvoeren;
– Kelder: hier vinden de diepgewortelde, weggestopte en diepere oorzaken van gevolgen plaats in de vorm van je eigen emoties.

Voordat Paul ingaat op de uitgebreidere uitleg van zijn zeven aanwijzingen, legt hij eerst haarfijn de fundamenten uit, zodat je als lezer de aanwijzingen beter in perspectief kunt brengen voor jezelf. Handig, simpel en het voelt zeer natuurlijk aan!

Hoe werkt Tijdsurfen precies?
Geen wetenschappelijk onderzoek en geen zweverige bezigheden. Ondanks dat Paul Loomans een zenmonnik in hart en nieren is, ziet hij zijn Tijdsurfen- methode en zijn eigen persoonlijke boeddhistische lering als ‘gescheiden’  van elkaar. Ze hebben uiteraard vele raakvlakken, maar hij heeft er bewust voor gekozen om de twee apart van elkaar te houden. Op deze manier is zijn boek ook voor iedereen toegankelijk en het krijgt daarom ook geen ‘zweverig’ karakter of een wat meer religieus boeddhistisch label opgeplakt.
Het mooie van Tijdsurfen is dat het meer natuurlijke processen zijn die je misschien allang wist of bekend voorkomen. Loomans wijst je er eigenlijk alleen maar op er meer bewust van te worden en ze in context met je eigen leven te plaatsen. Op deze manier zorgt het volgen van de zeven stappen haast automatisch al voor een soepele manier van bewust worden. Je leert of herinnert je volledig over te geven en vertrouwen te hebben op jouw eigen unieke gevoel en hierbij ook natuurlijk de bijkomende keuzes.

Volgens Paul doe je hierdoor de dingen niet alleen geïnspireerd, maar tegelijkertijd ben je ook heel effectief bezig. Je gaat een ongedwongen vorm van aandacht ervaren bij alles wat je doet. Maar bovenal ontstaat er een innerlijke rust die je telkens opnieuw laat voelen: ik heb de tijd. De zeven aanwijzingen die jou laten ‘surfen op de tijd’, zijn als volgt:

Doe één ding tegelijk en maak het af Doe telkens één ding tegelijk en, voordat je overstapt naar iets anders, rond je het eerste af.
Sta stil bij wat je doet en aanvaard de handeling Door het begin te markeren, kun je vervolgens jezelf overgeven aan wat je doet.
Schep ‘witjes’ tussen je activiteiten Ga niet door tot je niet meer kunt, maar las natuurlijke korte pauzes in.
Geef volle aandacht aan aankloppers Wat ongepland tussendoor komt, wijs je niet af maar neem je serieus.
Maak jezelf bewust van knagende ratten en transformeer ze in witte schapen Knagende ratten zijn de zaken die je voor je uitschuift. Ontzenuw deze. Het worden daardoor witte schapen. Een schaap loopt volgzaam achter de herder aan en houdt deze niet uit de slaan.
Observeer achtergrondprogramma’s Dit zijn malende gedachten omdat je je zorgen maakt of gekwetst voelt. Ze kunnen veel energie wegslurpen. Breng deze tot rust.
Kies spontaan wat je gaat doen Je intuïtie is de beste planner die je hebt. Als je haar vertrouwt, geeft dit je een voortdurende kalme basis.

Bron: ikhebdetijd.nl/de-methode

Aanwijzing 1. Doe één ding tegelijk en maak het af, legt Paul Loomans hieronder in eigen woorden nog eens uit:

Paul Loomans… Wie?!
Naast het schrijven van boeken en publiekelijk optreden, waarbij Paul Loomans lezingen verzorgt over het Tijdsurfen, is hij hiernaast ook familieman, zenmonnik, acteur
en regisseur. Een druk baasje dus waarbij hij zijn eigen boek maar al te goed kan gebruiken. In 1977 volgde Paul zijn theaterstudie, naast Utrecht, in het wervelende, maar o zo romantische Parijs en woonde hier ook enige tijd. Hier heeft hij zich in de fysieke kant van het acteren en de moderne mime gespecialiseerd. 1982 was het jaar waarin Paul met een groepje medestudenten een eigen compagnie oprichtte, genaamd Théâtre Corps Acteur, waarbij ze maar liefst negen jaar lang tourde door West- Europa. Hierna vestigde Paul zichzelf in Amsterdam, waar hij sinds 1993 woont en hier door de jaren heen les gaf aan de theaterschool en de balletacademie.
Maar terug naar Frankrijk: het was in dit land der stokbroden, croissants en omelette du fromages, dat hij in aanraking kwam met het zen- boeddhisme dankzij zijn leermeester Deshimaru. De toenmalige student raakte zo onder de indruk van Deshimaru’s beoefenaars, dat hij zelf ook de stilte en beleving van het zen zijn wilde ervaren. Maar liefst zeven jaar later in 1984, werd Paul Loomans officieel ingewijd als monnik. En de rest is geschiedenis. Zen is een ware levenswijze van Paul dat hij vol overgave en plezier beoefent. Hij keert dan ook regelmatig terug naar de tempel en het gemeenschap in Zuid- Frankrijk.
Maar hiernaast houdt hij het ook wat dichter bij huis, door zen te beoefenen in de dojo van Amsterdam. De laatste jaren heeft Paul zich gestort op het ontdekken en verspreiden van een leven zonder enige vorm van stress. Dit was dan misschien ook wel een inkoppertje, gezien zijn zen- achtergrond. Hij heeft met zijn boek Ik Heb De Tijd dus een methode weten te ontwikkelen om stress te kunnen verminderen en uiteindelijk vanuit rust te leven maar toch tegelijkertijd spontaan, actief en creatief te zijn. Hij geeft dan ook regelmatig lezingen en workshops in Tijdsurfen door heel Nederland heen, waarbij hij een eigen praktijk in onze hoofdstad heeft.

Een stukje ‘Tijdsurfen’ uit het spirituele boek
Om een indruk te krijgen van Paul Loomans zijn schrijfstijl is hier een kort geschreven stukje uit het boek over aanwijzing 3.

Schep ‘witjes’ tussen je activiteiten:
Uitleg: neem na ongeveer 40 minuten of wanneer de aandacht verslapt, een korte pauze. Ook wanneer je een taak beëindigt, las je ‘een witje’ in. Een witje beteken je geest vrij rond laten gaan. Een witje hoeft niet per se lichamelijk uitrusten of niets doen te zijn, tenzij je een lichamelijk beroep uitoefent. Een goede omschrijving van een witje is: iets doen waar je geen verstandelijke inspanning bij hoeft te verrichten. Bijvoorbeeld wat kopjes omspoelen. Daarmee leid je de geest af. Hij mag vrij rondspinnen en associëren. Zo rust hij uit. Maar ook ontstaat hierbij de ruimte voor ingevingen.
Bij aanwijzing 7 maak je gebruik van wat je hierbij te binnen valt. Je hebt een serie foto’s gemaakt en wilt een selectie samenstellen voor een album of een presentatie. Je kijkt de foto’s door en markeert welke je voorkeur hebben en welke je wilt verwijderen. Dit klusje kost een half uur. Je staat op en neemt een witje: je zet een kop thee. Hierbij bedank je dat je je vriendin Hanneke nog zou terugbellen.
Ook bedank je dat een bepaalde foto prachtig wordt als je er een uitsnede van gebruikt. Je belt Hanneke. Vervolgens ga je verder, kijkt alles nog eens door en zet de beste foto’s in een aparte map achter elkaar. Je maak de uitsnede en bewerkt daarna nog enkele andere foto’s. Na verloop van tijd gaat het minder lekker. Je staat op en ruimt de afwasmachine uit. Je maak vervolgens een boterham klaar. In gedachten kies je het avondmenu uit. Dan valt je te binnen dat een foto die je niet uitgekozen had toch bijzonder is, vanwege de blik van het kind op de achtergrond. Als je weer aan de slag gaat, voeg je deze bij de geselecteerde foto’s. Commentaar De term witje wordt gebruikt in de theaterwereld. Het betekent daar een gedachtepauze. Een pauze omwille van het effect. De ingehouden stilte accentueert de tekst die ervoor was en erna komt. Leegte geeft reliëf aan vorm. Net zo is de tijd dat we niet werken van groot belang voor onze productief doorgebrachte tijd. Vakantie, weekend, de vrije avond: ze geven ons de veerkracht om met een goede energie te kunnen werken.

Uit het boek: Ik Heb De Tijd – Een Handleiding In Tijdsurfen | blz. 53/ 54

Is dit spirituele boek onmisbaar in je boekenkast?
Het boek alleen al valt op dankzij het formaat waarin het gegoten is. Zo heb je het idee even terug in de tijd te gaan waarnaar je vier a vijf jaar oud was en je boeken toentertijd nog las in de vorm van een prentenboek! Uiteraard heeft Paul Loomans dit expres gedaan om je als lezer het gevoel te geven dat ‘alles goed is zoals het is’.
Hiermee bedoel ik eigenlijk meer concreter te zeggen dat je nostalgische gedachten ervoor kunnen zorgen dat je het boek ook ‘zonder stress’ gaat ervaren, zoals een kind een prentenboek bekijkt en beleefd. Het uiterlijk van het boek matched in ieder geval de content op een unieke, frisse en opvallende manier! Het enige nadeel wat ik me zo kan bedenken van dit formaat is het feit dat het misschien een beetje raar in de boekenkast tussen alle andere boeken staat. Ach ja, je kan het natuurlijk ook nog altijd verticaal plaatsen! Mmm, dat zou er eigenlijk helemaal vreemd uitzien… maar dankzij het formaat is het boek in ieder geval wel zeer goed in de hand te houden, zonder dat er iedere keer automatisch een bladzijde voor de pagina springt die jij net aan het lezen bent!

Zo… heb ik toch nog iets positiefs weten te zeggen op praktisch gebied. Verder is het boek natuurlijk niet voor niets uitgeroepen tot ‘Spiritueel Boek van het Jaar 2013’, waarbij de lezers en een vakjury verantwoordelijk waren. Het boek is laagdrempelig genoeg geschreven om door te lezen en inhoudelijk uitdagend genoeg geschreven om je hersens af en toe te laten kraken. Met name de illustraties van Niels de Hoog zorgen ervoor dat de tekst goed ondersteund wordt en het boek vooral luchtig en behapbaar maken. Uiteraard zorgen de vele afbeeldingen voor een goede afmaking van een prentenboekensfeertje. Er is duidelijk goed over nagedacht dus!
Ieder mens heeft op de één of andere manier wel eens met een vorm van stress te maken gehad. Of dit nu een lichte vorm, een zwaardere vorm of misschien zelfs een burnout was. Dit boek is als het ware een coach vermomd in een prentenboek die jou een spiegel voorzet, waarbij je de instructies krijgt eens grondig en diep naar jezelf te kijken. Voor mensen die merken veel last te hebben van stress, uit wat voor situatie in het leven dan ook, is dit boek zeker de moeite waard! Zonder moeilijke woorden of ingewikkelde op de wetenschap gebaseerde feiten, lees je zo door het boek heen.
Het is dan ook meer een handleiding die je altijd kunt raadplegen wanneer je voelt weer terug te vallen in een oud patroon van angst, verdriet of stress. Ook wanneer je tegen een burnout aanzit, er middenin zit of er net van hersteld bent is dit boek een echte aanrader! Het kan je namelijk helpen voorkomen weer een terugval te krijgen of bepaalde signalen, die wijzen op het krijgen van een angst- aanval of burnout, tijdig te herkennen zodat je het kunt voorkomen. Zo. Het enige wat mij nog rest is even een witje te scheppen dan maar… zal ik een witte boterham met pindakaas smeren of toch maar een bruine boterham met hagelslag? Of toch maar liever een tosti met ketchup? Maar een broodje gezond is ook wel eigenlijk erg smakelijk! Wat een keuzes… dit zorgt voor… stress! OMG!

Wil je meer weten over Paul Loomans en zijn boek? Surf door de tijd eens naar zijn website die geheel gewijd is aan het  boek Ik Heb De tijd – Een Handleiding In Tijdsurfen .

+ Originele methode om stress te herkennen en om ermee om te gaan
+ Een echte hands-on en praktische benadering van tijdsmanagement