#skills

#Skills

Mijn sublieme en uitmuntende kwaliteiten in een notendop!

“The night is dark and full of Digitale duizendpoten.”
Sinds ik mijn opleiding MEM (Media & Entertainment Management) in 2007 had afgerond, stortte ik mijzelf volop in de digitale mediawereld. Zo heb ik mijzelf weten te verdiepen in het schrijven voor websites, waarbij het een must is om de content in hapklare brokken voor te schotelen aan de bezoekers. Want zeg nu eerlijk; lekkere lange lappen tekst (zeg dit eens 30 keer achter elkaar?!), dat is zóóó 2012! Dan pak je wel een boek van George R.R. Martin op met pakkende quotes zoals “The night is dark and full of terrors.” en “Winter is coming.”.
Afijn, naast mijn gezonde verslaving voor series als Game of Thrones (waarvoor ik mijzelf als een ware holbewoner thuis veilig achter slot en grendel barricadeer, met als gevolg mijn tere huidje haast wegsmelt bij de aanraking van zonlicht) was ik gelukkig zo verstandig om tijd vrij te maken om mijzelf te verdiepen in de wondere wereld van online marketing. Het op organische wijze gevonden worden door zoekmachines (zoals Google), oftewel SEO (Search Engine Optimization) is waar ik toentertijd een aantal cursussen, lezingen en vooral veel boeken over heb gelezen. Denk hierbij aan delicaat lectuur á la ‘Het Sociale Media Boekje’ (Jeffrey Gitomer), ‘Digitale Verleiding’ (Maurits Kaptein), ‘Google Marketing’ (Mark Jansen) en ‘CLICK! Verleiden op internet’ (Aartjan van Erkel).
Hiernaast is het onderhouden van social mediakanalen uiteraard ook ‘part of the job’ geworden. (Hopelijk) heb ik gezorgd voor vele Like-jes, Share-tjes en Comments via de vele Facebook-, Twitter- en YouTubekanalen die ik voor mijn diverse werkgevers onderhield.
O ja, ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden (nu ik toch op dreef ben), werk ik maar liefst acht jaar met Photoshop om afbeeldingen flink op te pimpen. Banners en passend beeldmateriaal ter ondersteuning van teksten kennen dus (bijna en haast) geen geheimen meer voor mij!

img

I <3 me some WordPress.
Na het onderhouden van een website, leek het mij ook erg interessant om te zien hoe het voelde om een website van de grond af aan te ontwikkelen! Ik bedoel, (PAS OP! Metafoor Alert!) ik wist hoe ik de paspop moest aankleden (welke kleuren, accessoires en kleding het aan moest) én ik begreep hoe je mensen zover kon krijgen om even stil te laten staan en te turen (compleet met voorhoofd gedrukt tegen het etalageraam aan) naar de paspop. Maar ik vond dat het verdiepen in het meer technische aspect net zo belangrijk was.
Na een aantal CMSen gehanteerd te hebben voor voormalige werkgevers, zoals Joomla, Drupal, Magento en zelfs eigen-op-maat-ontwikkelde backends, verdiepte ik mij volledig in WordPress.
De gebruiksvriendelijkheid, de fanatieke community , de eenvoud en vele mogelijkheden is wat mij direct bij de lurven pakte en vervolgens, tot op de dag van vandaag, niet meer heeft los gelaten! Zo heb ik mij de afgelopen zeven jaar meer en meer weten te specialiseren in WordPress. Ik beschouw mijzelf dan ook als een echte ‘self-proclaimed’ WordPress Freak.

Kleine aapjes. Daten met je ex. En dansende kaboutertjes.
Men zegt dat oude liefde nooit roest. Dit heb ik aan den lijve ondervonden.
Let me explain.
Tegenwoordig worden websiteteksten niet snel meer gelezen. Men ‘scanned’ de teksten meer in de hoop dat ze iets lezen waarbij er nieuwsgierigheid en interesse wordt gewekt. Bijpassende afbeeldingen die de desbetreffende tekst complimenteren zijn dan ook maar een blik waardig gegund, bestaande uit een paar luttele nanoseconden.
De daadwerkelijke functie van geschreven online content is in de loop der jaren langzaam maar zeker geëvolueerd. Het doel van de online teksten is meer ‘gevonden worden’ op het Wereld Wijde Web, dan dat het voor informatie zorgt. (LET OP! Metafoor Alert #2!) Websitebezoekers zijn daarom net kleine, wilde aapjes in een boom die kras kras, al Tarzan-imiterende, rond zitten te slingeren om ‘het’ te vinden. Vinden ze ‘het’ niet, dan slingeren ze al oerkreten slakende (is dit überhaupt een woord?!) naar een andere boom, om vervolgens nooit meer terug te komen. Het = Banaan (voor degenen die dachten dat het om rocket science ging).
Deze banaan is in digitale termen gezien, niets meer of minder dan een manier om tot een specifieke conversie te komen. Denk b.v. aan een knalgroen gekleurde aankoop button, een nieuwsbrief aanmelding of het invullen van een contactformulier.
Maar wat tegenwoordig echt de aandacht van bezoekers vasthoudt is video content! Kort, maar o zo krachtige (snack) video’s waarbij de bezoeker wordt geïnformeerd, geïnspireerd of geactiveerd.

De formule luidt dan ook:

Video online -> Langere verblijftijd op een webpagina -> Meer kans op conversie

De laatste paar jaren is mijn oude liefde voor het bedenken, ontwikkelen, regisseren, filmen en monteren van video’s weer in mijn leven gekomen. Tijdens mijn studie had ik mij hier veel mee bezig gehouden, totdat de websitebranche mij aan begon te trekken.
De laatste paar jaren hebben mijn iMac (inclusief Final Cut Pro X) veel nachtelijke uurtjes doorgetrokken, totdat ik op een gegeven moment gewoon vierkante sinaasappels en rechthoekige mensen op TV waarnam en kabouters zag ronddansen in mijn computerkamer.
Ok goed, het laatste is gelogen. Maar de rest absoluut niet.
Iedereen, vooral jongeren, zitten gekluisterd aan hun mobieltjes, laptops en tablets. We leven nu eenmaal in een wereld waarbij het digitaal met elkaar communiceren, consumeren en informeren niet meer weg valt te denken. Een video voor het promoten van een bepaalde dienst, het verkopen van een bepaald product of het simpelweg entertainen van de kijker is ‘normaal’ geworden. En wellicht ook wel haast een ‘vereiste’ m.b.t. een websitebezoek.

Vandaar dat ik mij naast het werken achter de schermen m.b.t. websites en online marketing ook stiekem ben gaan flirten met mijn ex- liefde.

Druk ventje, die Geo!

WordPress
90%
Joomla
75%
Magento
75%
Photoshop
85%
Final Cut Pro X
90%
SEO
85%
Communicatie (B-to-B & B-to-C)
95%
Mailchimp
85%

Languages Skills

Dutch

English

Hindi